Barnböcker

"Det här är Misse.
Misse är en katt.
Misse bor i en korg.
Misse har en boll.
Misse leker med bollen.
Bollen är borta.
Var är bollen?
Misse leter.
Misse hittar bollen.
Misse är glad."

Varför läser föräldrar sådant här för sina barn? Majoriteten av barnen är faktiskt inte utvecklingstörda. Ja, jag vet att barnen faktiskt är rätt små, och kanske inte förstår sådär jättemycket. Men meningen måste väl ändå vara att de ska utvecklas, och hur mycket utvecklas ett barn och dess ordförråd med sådana här texter?  Det är ju inte ens barnet som läser det (föräldrarna läser högt)! Man ger ju inte en sådan här text till ett barn som är tillräckligt gammal för att kunna läsa.
Det bästa med det hela är att föräldrar som gladeligen läser de här böckerna för sina barn är precis samma personer som förväntar sig att barnet ska kunna förstå: "Nej, älskling, jag har ju sagt det innan, du får inte gå i trappan själv, vänta på mig! Jag kommer snart! Stanna där! Bra älskling!"
Jag menar inte att man ska läsa Strindberg eller Shakespeare för de små liven.
Men vad är det för fel med meningar som innehåller mer än fyra ord och tre satsdelar?

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Kan inte mer än hålla med.... VARFÖR gör dom det så komplicerat, jag har alltid gillat bilderböcker mer xD

2008-02-08 @ 16:20:03
Postat av: Matilda

Jag kan inte hålla med. Tycker verkligen att inlärningen redan i första månaderna är jätteviktig. Både sånger, högläsning, bilderböcker mm. Faktiskt. Avancerat behöver inte allt vara här i världen, faktiskt, det ska vara roligt för barnen.
Ciaoo ! (:

2008-02-09 @ 19:23:40
URL: http://matilba.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0